Vydáno: 18. 1. 2023
Z médií

Antropoložka Marie Heřmanová v rozhovoru pro Aktuálně.cz hovoří o pojmu autenticity, a to také v kontextu prezidentských voleb. „U žen je téma autenticity na mnohem tenčím ledu, očekáváme od nich projevy emocí, ale ty pak začneme označovat za falešné," popisuje.

Marie Heřmanová

Podle Heřmanové máme tendenci autenticitu vnímat jako určitou vlastnost, kteoru buď lidé mají, nebo nemají. Ze studií se nicméně ukazuje, že se jedná spíše o sociální a kulturní konstrukt. „V různých situacích se mění, co to je autenticita. Mění se to v různých prostředích, mění se to v čase,“ upozorňuje antropoložka, která se ve svém výzkumu zabývala strategiemi autenticity u influencerů a obecně mladých lidí na sociálních sítích. Z něho vyplývá, že existují postupy, které je možné se naučit. Je však zajímavé sledovat, jak se autenticita strategicky konstruuje i v rámci politických kampaní.

V rozhovoru je zmíněn také komentář, který publikovala Heřmanová v deníku A2larm. V něm se věnovala rozdílu ve vnímání autenticity u dvou prezidentských kandidátů, Danuše Nerudové a Petra Pavla. „Ve svém výzkumu jsem se zaměřovala také na to, jaké jsou strategie autenticity u mužů a u žen. Ukázalo se, že naše představa toho, co je to autentická žena, je velmi odlišná od toho, co je autentický muž. U mužů mnohem častěji vidíme autoritativnost, profesionálnost. Když se žena snaží dostat do stejné pozice a klade důraz například na profesionalitu a na autoritu, tak jí to publikum na sociálních sítích začne velmi rychle vracet, protože vybočuje z představy té autentické ženy,“ popisuje vědkyně. Z dalších výzkumů vyplývá, že u žen více očekáváme projevy emocí, ale zároveň existuje tenkrá hranice, kdy tyto emoce začneme považovat za falešné, což je často složité vybalancovat.

Někdy mohou být influencery také politici. V posledních letech podle Heřmanové vidíme posun v tom, že influenceři, kteří se věnovali víceméně jen prodeji různých produktů, jsou schopni prodávat politickou ideologii. „Ta pozice se posouvá. Máme příklady lidí, kteří si vybudovali slávu na sociálních sítích a poté šli do politiky. A zároveň máme příklady lidí z politiky, kteří si dokázali vybudovat něco jako influencerskou pozici na sociálních sítích,“ zmiňuje proměnu ve vztahu politického marketingu a působení na sociálních sítích Heřmanová. Zároveň je třeba dodat, že nejrůznější online platformy mění naše vnímání politiků a politických kampaní. „Sociální sítě způsobují, že se o autenticitu pořád bojíme, takže čím více žijeme online, tím více máme pocit, že to, co se děje na internetu, není úplně doopravdy, proto se pro nás autenticita stála tak klíčovou a proto stále řešíme, jestli tady je, nebo není,“ uzavírá antropoložka.

Celý rozhovor je dostupný online. Marie Heřmanová se k prezidentské kampani vyjadřovala v nedávné minulosti také pro Deník N, poskytla rovněž rozhovor pro týdeník Respekt k dění kolem sociální sítě Twitter, k sociálním sítím obecněji potom v pořadu Osobnost Plus na Českém rozhlasu Plus.

Sdílejte tuto stránku