Zvolte jazyk

  • Úvod
  • Projekty
  • Kulturní zdroje rodiny: vliv na gramotnost, akumulaci kulturního kapitálu dítěte a na výsledky ve vzdělávání

Trvání projektu: 2020 - 2023

Kategorie: Projekty

Projekt zkoumá proces mezigenerační kulturní reprodukce. Zaměřuje se na heterogenitu kulturních zdrojů rodiny a jejich vliv na rozvoj gramotnosti, akumulaci kulturního kapitálu dítěte a dopady na školní úspěšnost. Kulturní zdroje rodiny jsou vícerozměrný koncept zahrnující odlišné typy kulturního kapitálu rodičů, přístupy k výchově a dostupné vzdělávací zdroje. Ne všechny zvyšují pravděpodobnost školní úspěšnosti dítěte, navíc jejich působení je často nepřímé, vzájemně provázané a v čase kumulativní. Sledovány jsou aktivity rodičů stimulující kognitivní schopnosti, čtenářskou gramotnost a kulturní kompetence dětí. Hlavním cílem projektu je vyhodnotit vliv kulturních zdrojů v mezigenerační reprodukci nerovností s důrazem na kauzální vysvětlení procesu. Proběhnou další 3 vlny sběru dat v longitudinální panelové studii žáků základních škol a jejich rodičů (4 vlny od 1. třídy nově v 7.-9. třídě) a v analýzách budou také využita data z výzkumu Český panel domácností a mezinárodních šetření čtenářské gramotnosti žáků v ČR (PIRLS, PISA).

V roce 2021 dokončil řešitelský tým výzkum rodin s dětmi zaměřený na kulturní kapitál rodin a dopady koronavirové pandemie na vzdělávání (rozšíření podsouboru rodin z panelu CHPS) a připravil navazující vlnu výzkumu rodičů v longitudinálním panelu žáků základních škol (panel ZŠ), sběr dat bude dokončen v roce 2022. Analýzy dat z panelu ZŠ se zaměřily na dva hlavní okruhy: a) jak se při výchově přenáší kulturní zvýhodnění z rodičů na děti a dochází tak k postupnému utváření jejich třídního habitu a b) na dopady tohoto procesu: jak kulturní zvýhodnění v rodině spolu s úrovní pregramotnosti a kulturního kapitálu ovlivňuje úspěšnost při přechodu na víceleté gymnázium (Šafr, Gorčíková, Simonová, 2022) a jak raná participace na mimoškolních organizovaných aktivitách, především jde o intelektuálně stimulujících zájmové činnosti v první třídě (šachové, jazykové a matematické kroužky, čtenářské kluby apod.) přispívá k lepším školním výsledkům na konci prvního stupně (Patočková, Šafr, Gorčíková, 2022).

Úspěšnost ve vzdělávání je ovlivněna širším spektrem zdrojů, pozornost se obrací také k vlivu osobnostních charakteristik, z nichž některé lze považovat za svého druhu formu lidského kapitálu. Studie využívající data z výzkumu PIAAC (Smith, Hamplová, Kelley, Evans 2021) poukázala na význam zejména neuroticismu/emocionální stability pro životní úspěch a dosažené vzdělání. Z metodologicko-konceptuálního hlediska je tudíž vhodné odpovídající měřítka sledovat již v dětství (zařazena proto byla také do výzkumu v panelu ZŠ). Výzkumný tým rovněž zkoumal širší souvislosti vazby kulturních praktik na sociální pozici. Porovnání determinant kulturního kapitálu v rámci různých volnočasových aktivit v české a slovenské společnosti ukázalo na jejich nezanedbatelnou podmíněnost vnějším strukturním a kulturním kontextem (Chorvát, Šafr 2021). Dále výzkumníci také ukázali, že změny během pandemie Covid-19 nevedly k očekávané proměnně struktury volného času a kulturní kapitálu, ta totiž zůstala ukotvena v přetrvávajícím třídním habitu, který je dominantně socializován již v dětství.

2022

V roce 2022 výzkumný tým pokračoval ve sběru dat v panelu základních škol v navazující vlně a zároveň připravoval výzkum, jehož cílem bude doplnění o nové případy žáků druhého stupně a jejich rodičů v nových školách v Ostravské metropolitní oblasti. Analýzy dat z panelu ZŠ se soustředily na dvě hlavní témata: (1) transmise kulturního kapitálu v rodinné výchově a (2) efekty kulturních zdrojů rodiny a způsobů výchovy na školní prospěch, zejména pokud jde o rodičovskou angažovanost ve vzdělávání dětí, vč. specifik během pandemie Covid-19. Další analýzy na datech z českého panelu domácností CHPS se zaměřily na souvislosti kulturního kapitálu rodiny a vzdělanostních aspirací rodičů. Výsledky ukazují, že aspirace rodičů na vzdělání svých dětí souvisí pouze s počtem knih v domácnosti, zatímco jiné aspekty vzdělanostní kultury (četba, zájem o knihy) nikoli. Přítomnost velkých domácích knihoven tedy zřejmě signalizuje především vyšší sociální status a ukazuje tak spíše na ekonomickou úroveň než na gramotnost či čtenářskou kulturu rodiny.

2023

V roce 2023 výzkumný tým realizoval výzkum žáků druhého stupně a jejich rodičů na základních školách v Ostravské metropolitní oblasti za účelem rozšíření dat z dřívějšího panelu. Analýzy dat žáků ZŠ a jejich rodičů se soustředily především na dvě hlavní témata: utváření kulturního vkusu a čtenářské kultury v prostředí rodiny, a dále na čtenářskou gramotnost a dopady domácího vzdělávání během pandemie covid-19. Konkrétně bylo zkoumáno formování kulturního vkusu dětí ve sféře čtení knih, internetových textů a videí a jeho možná mezigenerační transmise v souvislosti se čtenářským vkusem jejich rodičů. Výsledky ukazují na to, že tyto oblasti kulturní spotřeby dětí jsou, byť jen velmi slabě, ovlivněny kromě vzdělání rodičů také částečně i jejich čtenářskými preferencemi. Analýzy na datech z mezinárodního výzkumu žáků 4. tříd PIRLS 2021 ukázaly, že pokles české čtenářské gramotnosti během pandemie covid-19 byl menší než celosvětový průměr. Ten byl sám o sobě jen mírný, což rozhodně nenaznačuje tolik diskutovanou „ztracenou generaci“. V ČR během pandemie navíc z velké části zmizel dříve pozorovaný náskok v gramotnosti u dívek. V posledním roce řešení jsme pokračovali na výstupech projektu, vedle příspěvků na konferenci a veřejných seminářích SOÚ AV ČR, byly připraveny pro recenzní řízení odborné stati a rukopis monografie Dětské čtenářství a čtenářská gramotnost, která shrnuje poznatky týkající se vlivu sociálních a kulturních rozdílů v rodinném zázemí i souvislostem dětského čtenářství se vzdělávacím a životním úspěchem a je určena pro odbornou i širší veřejnost.

Hlavní řešitel/ka:

Řešitelský tým:

Spoluřešitelé mimo ústav:

  • Magdaléna Gorčíková

Témata:

Kultura, Rodina, Sociální nerovnosti, Vzdělání

Zadavatel:

Grantová agentura ČR

Oddělení:

Sociální stratifikace

Související publikace

Concise survey measures for the Big Five personality traits

Concise survey measures for the Big Five personality traits

2021, Smith, Michael L., Hamplová Dana, Kelley Jonathan, Evans M.D.R.

Zobrazit publikaci

Fotogalerie

Newsletter

Pokud máte zájem o newsletter s novinkami našeho ústavu, zanechte nám váš e-mail. Odesláním formuláře vyjadřujete souhlas se zpracováním osobních údajů.

Bluesky

Nově nás naleznete také na Bluesky.