Projekt
Ve většině rozvinutých zemí se v posledních letech změnil poměr mužů a žen ve vyšším vzdělání. Cílem projektu je systematicky studovat vztah mezi změnou podílu mužů a žen ve vzdělávacím systému, sňatkovým trhem a genderovými rolemi v rodině. Projekt se skládá ze čtyř podtémat: vý...
Trvání projektu: 2017 - 2019
Projekt
Projekt si klade za cíl identifikovat hlavní zdroje a příčiny nerovností v přístupu k vyššímu vzdělání v ČR, o kterých je z předchozích analýz známo, že patří k největším v OECD. Předpokládáme, že tak jako v jiných zemích, k hlavním zdrojům těchto nerovností patří jak sociálně-ek...
Trvání projektu: 2003 - 2008
Projekt
Dosavadní výzkum přispěl k porozumění hlavním tendencím ve vývoji vzdělanostních nerovností a v ekonomickém zhodnocování lidského kapitálu. Ve vzdělávací politice sílí tendence posilovat investiční princip ve financování vyššího vzdělávání. Dosažení větší rovnosti v přístupu k vy...
Trvání projektu: 2002 - 2004
Projekt
Český vzdělávací systém patří k nejvíce selektivním systémům a sociální nerovnosti v přístupu k vyššímu vzdělání patří k největším ve vyspělých zemích (OECD). Nedávno provedené analýzy ukázaly, že vývoj po roce 1989 nevedl v tomto směru k výrazné změně k lepšímu, spíše naopak. Me...
Trvání projektu: 2002 - 2004
Projekt
Projekt si klade za cíl zmapovat a vysvětlit měnící se míry a vzorce genderových nerovností ve vzdělávání a na trhu práce v ČR a také v komparativní perspektivě. S využitím nově dostupných dat bude detailně analyzován vliv rodinného zázemí, školního prostředí a vzdělávacího systé...
Trvání projektu: 2019 - 2021
Projekt
Projekt zkoumá proces mezigenerační kulturní reprodukce. Zaměřuje se na heterogenitu kulturních zdrojů rodiny a jejich vliv na rozvoj gramotnosti, akumulaci kulturního kapitálu dítěte a dopady na školní úspěšnost. Kulturní zdroje rodiny jsou vícerozměrný koncept zahrnující odlišn...
Trvání projektu: 2020 - 2022
Projekt
Projekt se věnuje analýze prostorové dostupnosti středních škol v Karlovarském kraji s využitím prostředků hromadné dopravy. Přitom zohledňuje různorodost jednotlivých typů středních škol, tak aby výsledky analýzy měly dostatečnou výpovědní schopnost pro osoby aspirující na různé...
Trvání projektu: 2022
Projekt
V českém prostředí unikátní projekt se věnuje tématu vzdělávání žáků s nedostatečnou znalostí češtiny jako vyučovacího jazyka v základních a středních školách. Podpora jazykových kompetencí cizinců je považována za klíčovou součást úspěšné integrace a nezbytnou podmínku k využit...
Trvání projektu: 2023 - 2026
Projekt
Projekt bude zkoumat dynamiku změn v české společnosti prostřednictvím panelového výzkumu domácností. S použitím poznatků ze sociologie, ekonomie a politologie se projekt zaměřuje na pět tematických oblastí: rodinu, využití času a hospodaření s příjmy; vzdělávání a pracovní trh;...
Trvání projektu: 2014 - 2018
Projekt
Sociologický ústav AV ČR, v.v.i. je jedním ze sedmi partnerů v projektu TEACHENER, který je kofinancován v programu strategického partnerství Erasmus+ Evropské komise a zaměřuje se na integraci sociálních a humanitních vědy do výuky o energii a energetice. TEACHENER je tříletý pr...
Trvání projektu: 2016 - 2019
Projekt
Projekt Škola jako integrační partner (INTEGRÁČEK) se zaměřuje na vzdělávání a situaci dětí cizinců a žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ) na základních školách v Praze.  Cílem projektu je:
Trvání projektu: 2019 - 2021
Projekt
Anotace projektuProjekt je zaměřený na komplexní šetření názorů obecné populace, populace rodičů dětí ve věku 5 až 20 let a profesní veřejnosti, učitelů a ředitelů, ohledně vzdělávání a vzdělávacích politik. Základními tématy jsou nerovnosti ve vzdělávání, obsah vzdělávání, profi...
Trvání projektu: 2020 - 2022
Projekt
Ambicí projektu je přispět a prohloubit současný stav vědeckého poznání v oblasti výzkumu prekonceptů (tj. subjektivních představ/pojetí) štěstí a životní spokojenosti u populace dětí a mládeže. Cílem studie je identifikovat a analyzovat vliv vybraných sociodemografických charakt...
Trvání projektu: 2019 - 2021
Projekt
Záměrem projektu je vytvořit nástroj predikce školní ne/úspěšnosti v oblasti čtenářské gramotnosti žáků 1. st. ZŠ, který zároveň umožní identifikovat oblasti pro případnou psychologickou či sociálně-pedagogickou intervenci.
Trvání projektu: 2020 - 2023
Projekt
Projekt podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska. Číslo projektu: 62500-2019-002-0016
Trvání projektu: 2020 - 2023
Projekt
Výzvy spojené s integrací cizinců jsou velmi důležité a aktuální v mnoha společnostech světa. Negativní postoje k cizincům jsou spojeny se sociálními problémy jako je rasismus, diskriminace, sociální vyloučení, kriminalita a extremismus. Hlavním cílem tohoto projektu je zkoumat v...
Trvání projektu: 2023 - 2027
Projekt
Cílem projektu je popsat a porozumět současným proměnám vysokého školství zdola – prostřednictvím etnografického výzkumu vysokoškolských kateder a kriticky přispět k rozvoji teorií masifikace (Trow) a akademického kapitalismu (Slaughter et al.). Konceptuálně a metodologicky vychá...
Trvání projektu: 2011 - 2013
Projekt
Projekt reaguje na pociťovanou potřebu shromažďovat, utřiďovat a efektivně a srozumitelně zveřejňovat informace o výzkumech veřejného mínění. Výsledky výzkumů veřejného mínění jsou pozorně sledovány a aktuálně uveřejňovány v médiích, často se již setkáváme s tím, že se studenti i...
Trvání projektu: 2001 - 2004
Projekt
Projekt si kladl za cíl postihnout proměny plodnosti a rodinného chování v České republice po roce 1989 a propojoval demografickou analýzu a sociologický přístup se zaměřením na vzdělání a rodinný stav. Zvláštní pozornost byla věnována sociálním faktorům, které podobnou demografi...
Trvání projektu: 2000 - 2002
Projekt
Projekt vychází ze skutečnosti, že česká produkce z oblasti sociologie vzdělání se může již řadu let chlubit velkým množstvím původních studií věnujících se problematice vzdělanostních nerovností, avšak problematika vzdělanostní mobility zkoumána není. To vytváří značnou mezeru b...
Trvání projektu: 2006 - 2008

Stránky