Hledat

Publikace
Autoři: Matějů, Petr, Michael L. Smith, Petr Soukup, Josef Basl
Aspirace a očekávání žáků představují jeden z nejvýznamnějších faktorů působících na dosažení vysokoškolského vzdělání. Vzdělanostní očekávání jsou také ovlivněna sociálním statusem rodiny, instituciálním uspořadáním vzdělávacích systémů a jinými faktory. Cílem této kapitoly je u...
Publikace
Autoři: Hamplová, Dana, Jitka Rychtaříková, Simona Pikálková
Abstract
Akce
19. 2. 2015
seminare
Sociologický ústav AV ČR, v.v.i., si Vás dovoluje pozvat na čtvrteční seminář, kde vystoupí MARTINA MYSÍKOVÁ a JIŘÍ VEČERNÍK s přednáškou
Projekt
Ve většině rozvinutých zemí se v posledních letech změnil poměr mužů a žen ve vyšším vzdělání. Cílem projektu je systematicky studovat vztah mezi změnou podílu mužů a žen ve vzdělávacím systému, sňatkovým trhem a genderovými rolemi v rodině. Projekt se skládá ze čtyř podtémat: vý...
Trvání projektu: 2017 - 2019
Publikace
Autoři: Simonová, Natalie, Petr Soukup
Cílem kapitoly je představit čtenářům knihy problém nerovného přístupu ke vzdělání na konkrétním případě České republiky. Vzhledem k rostoucím vzdělanostním příležitostem a zvyšující se úrovni vzdělanosti populace nemusí být pro každého zjevné, že nerovnosti v přístupu ke vzdělán...
Publikace
Autoři: Matějů, Petr, Jana Straková (eds.)
Monografie pojednává o nejdůležitějších aspektech formování vzdělanostních nerovností v českém vzdělávacím systému a ukazuje je v historickém a mezinárodním kontextu. První část publikace pojednává o vzdělanostních nerovnostech v teoretické a historické reflexi a ukazuje dovednos...
Publikace
Autoři: Matějů, Petr, Blanka Řeháková, Natalie Simonová
Kapitola si klade za cíl zjistit základní trendy ve vývoji nerovností v přístupu k terciárnímu vzdělání v České republice. Autoři testují hypotézu, podle které období stabilních nerovností za socialismu bylo vystřídáno obdobím rostoucích nerovností během postkomunistické transfor...
Publikace
Autoři: Matějů Petr, Blanka Řeháková, Natalie Simonová
Práce se zabývá vývojem vysokého školství v České republice po roce 1989, se zvláštním zaměřením na příslušné právní předpisy, institucionální rámec, financování a přijímací procedury. Vstupní hypotéza o rostoucím vlivu sociálního původu na tento přechod v období po roce 1989 byl...
Publikace
Autoři: Soukup, Petr
Text se věnuje problematice standardizace proměnných v mezinárodních komparativních výzkumech vzdělanosti. Autor pracuje s rozšířenou mezinárodní klasifikací vzdělání (ISCED a CASMIN) a rozebírá metodologické problémy, které se vztahují k měření vzdělanosti. Dále upozorňuje na ob...
Publikace
Autoři: Matějů, Petr, Petra Anýžová, Natálie Simonová
Tato kapitola se zabývá nejen nerovnostmi v šancích na dosažení vyššího vzdělání, vývojem vzdělanostní mobility, ale též vlivem sociálního původu a dosaženého vzdělání na úroveň kompetencí jedince. Výsledky provedených analýz potvrzují obecný trend poklesu podílu vzestu...
Publikace
Autoři: Matějů, Petr, Blanka Řeháková, Natalie Simonová
Cílem kapitoly je ukázat, jak omezenou nabídku příležitostí ke studiu na některých středních a zejména vysokých školách a existenci poměrně velkých nerovností v přístupu k vyššímu a kvalitnímu vzdělání vnímá česká veřejnost. Na tyto otázky se pokouší odpovědět analýza dat ze tří...
Publikace
Autoři: Simonová, Natalie
Stať se zabývá vývojem vzdělanostní reprodukce v českých zemích mezi lety 1906-2003 z pohledu vzdělanostní mobility. Analýza je založena na sledování mezigenerační reprodukce dosaženého vzdělání na dvou vzdělanostních přechodech mezi 3 vzdělanostními stupni (vzděláním bez maturit...
Publikace
Autoři: Simonová, Natalie
Zpráva pojednává o prvním ročníku mezinárodní letní školy věnované longitudinálnímu empirickému výzkumu v oblasti vzdělávání, která se konala ve dnech 24. až 28. 7. 2006 na německé Otto-Friedrich-Universität v Bambergu. Tento ročník byl zaměřen na předškolní a primární stupeň vzd...
Publikace
Autoři: Simonová, Natalie
Editorial popisuje obsah čtvrtého čísla Sociowebu 2010, zabývajícího se tématem sociologie vzdělání. Články se zabývají mj. názory veřejnosti na vzdělanostní nerovnosti, výsledky české dospělé populace v testech funkční gramotnosti, zájmem žáků o studium přírodních věd, koncepcí...
Publikace
Autoři: Simonová, Natalie
Text je exkurzem mezi slovníkovými definicemi pojmu "vzdělání". Pokouší se tak nalézt nejen sociologické definice v českému publiku nejdostupnějších encyklopediích.The text constitutes an excurse among different definitions of the term “education” in various...
Publikace
Autoři: Hašková, Hana
Postavení českých žen na trhu práce, ženy v řídících pozicích a vztah rodiny a práce v jejich životě jsou hlavní témata tohoto dvojčísla čtvrtletníku Gender – rovné příležitosti – výzkum. Problematika genderových nerovností na trhu práce je nejen aktuální z hledi...
Projekt
Projekt si klade za cíl identifikovat hlavní zdroje a příčiny nerovností v přístupu k vyššímu vzdělání v ČR, o kterých je z předchozích analýz známo, že patří k největším v OECD. Předpokládáme, že tak jako v jiných zemích, k hlavním zdrojům těchto nerovností patří jak sociálně-ek...
Trvání projektu: 2003 - 2008
Akce
15. 8. 2003
Místo konání: Praha, Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky Konference k reformám terciárního vzdělávání a jeho dostupnosti se zvláštním zřetelem k situaci v zemích střední a východní Evropy Praha, 15. - 17. června 2003

Stránky