Projekt
Český vzdělávací systém patří k nejvíce selektivním systémům a sociální nerovnosti v přístupu k vyššímu vzdělání patří k největším ve vyspělých zemích (OECD). Nedávno provedené analýzy ukázaly, že vývoj po roce 1989 nevedl v tomto směru k výrazné změně k lepšímu, spíše naopak. Me...
Trvání projektu: 2002 - 2004
Oddělení
Oddělení se věnuje rozvoji moderního stratifikačního výzkumu, který se nespokojuje jen s popisem sociální stratifikace či sociálních nerovností, ale zaměřuje se i na jejich příčiny a dopady na subjektivní blahobyt, kvalitu života a zdraví. Jádrem aktivit jsou stratifikační proces...
Vedoucí oddělení: prof. PhDr. Dana Hamplová, PhD.
Publikace
Autoři: Kuchařová, Věra, Sylva Höhne, Olga Nešporová, Kamila Svobodová, Anna Šťastná
Kapitola podává základní přehled o ekonomickém vývoji v ČR, situaci na pracovním trhu a sociálně profesní struktuře společnosti v období od druhé světové války do současnosti. Zabývá se rovněž vývojem a skladbou domácností, příjmovou úrovní, vzdělanostní strukturou obyvatelstva,...
Publikace
Autoři: Simonová, Natalie
V této kapitole jsem se snažila co nejúplněji shrnout dosavadní zjištění o charakteru a rozsahu vzdělanostních nerovností v socialistické České republice v období mezi lety 1916 až 1995. Pokusila jsem se rovněž tato dosavadní zjištění ověřit a aktualizovat novou mobilitní analýzo...
Publikace
Autoři: Simonová, Natalie
Monografie popisuje hlavní přelomové body ve zkoumání vzdělanostních nerovností, podává základní kvantitativní údaje o přechodu k vyššímu vzdělání v ČR, ukazuje, jaká je funkční gramotnost české dospělé populace a shrnuje vývoj nerovností v přístupu ke středoškolskému a vysokoško...
Publikace
Autoři: Matějů, Petr, Jana Straková, Arnošt Veselý (eds.)
Publikace navazuje na (Ne)rovné šance ve vzdělávání (Academia 2006). Autoři aktualizují empirické poznatky o vývoji nerovností v povinném vzdělávání, o problematice víceletých gymnázií, o nerovnostech na vstupu do terciárního vzdělávání, o dopadu struktury systému středního škols...
Publikace
Autoři: Matějů, Petr, Blanka Řeháková, Natalie Simonová
Kapitola si klade za cíl zjistit základní trendy ve vývoji nerovností v přístupu k terciárnímu vzdělání v České republice. Autoři testují hypotézu, podle které období stabilních nerovností za socialismu bylo vystřídáno obdobím rostoucích nerovností během postkomunistické transfor...
Publikace
Autoři: Matějů, Petr, Jana Straková (eds.)
Monografie pojednává o nejdůležitějších aspektech formování vzdělanostních nerovností v českém vzdělávacím systému a ukazuje je v historickém a mezinárodním kontextu. První část publikace pojednává o vzdělanostních nerovnostech v teoretické a historické reflexi a ukazuje dovednos...
Publikace
Autoři: Simonová, Natalie
Text se zabývá vývojem nerovností v přístupu k terciárnímu vzdělání v České republice po roce 1989. S využitím metody logistické regrese byl modelován vliv sociálního původu na pravděpodobnost úspěšného přechodu mezi středním a vysokým školstvím v období let 1948 1999. Hypotézu o...
Publikace
Autoři: Matějů, Petr, Michael L. Smith, Josef Basl
Publikace navazuje na (Ne)rovné šance ve vzdělávání (Academia 2006). Autoři aktualizují empirické poznatky o vývoji nerovností v povinném vzdělávání, o problematice víceletých gymnázií, o nerovnostech na vstupu do terciárního vzdělávání, o dopadu struktury systému středního škols...
Publikace
Autoři: Matějů Petr, Blanka Řeháková, Natalie Simonová
Práce se zabývá vývojem vysokého školství v České republice po roce 1989, se zvláštním zaměřením na příslušné právní předpisy, institucionální rámec, financování a přijímací procedury. Vstupní hypotéza o rostoucím vlivu sociálního původu na tento přechod v období po roce 1989 byl...
Projekt
Projekt si klade za cíl zmapovat a vysvětlit měnící se míry a vzorce genderových nerovností ve vzdělávání a na trhu práce v ČR a také v komparativní perspektivě. S využitím nově dostupných dat bude detailně analyzován vliv rodinného zázemí, školního prostředí a vzdělávacího systé...
Trvání projektu: 2019 - 2021
Publikace
Autoři: Simonová, Natalie, Petr Soukup
Článek ukazuje vývoj vlivu socio-ekonomických, kulturních a genderových faktorů na reprodukci vzdělanostních nerovností v přístupu k terciárnímu vzdělání v pěti zemích: České republice, Švýcarsku, Německu, Polsku a Švédsku. Analýza navazuje na předchozí zjištění, nově je však roz...
Publikace
Autoři: Simonová, Natalie, Tomáš Katrňák
Tato stať podává přehled hlavních přelomových bodů ve zkoumání vzdělanostních nerovností, a to jak v rovině věcné, tak metodologické. Text se zaměřuje na ty autory a jejich koncepce, jejichž přínos znamenal ve své době zásadní inovaci, posunující analýzu i vědění v oblasti výzkum...
Publikace
Autoři: Matějů, Petr, Michael L. Smith, Josef Basl
Stať se zabývá vývojem vzdělanostních aspirací adolescentů v průběhu společenské transformace v České republice. Na datech s výzkumů provedených v roce 1989 a 2003 ověřuje hypotézu, podle které sociální původ rodiny měl silný přímý vliv na vzdělanostní aspirace v roce 1989, zatím...
Publikace
Autoři: Simonová, Natalie
Publikace
Autoři: Matějů, Petr, Blanka Řeháková, Natalie Simonová
Tato stať si klade za cíl popsat současný trend ve vývoji nerovností v přístupu k terciárnímu vzdělání v České republice. Na základě znalostí o současných i předlistopadových politických a institucionálních reformách jsme nastolili hypotézu, podle které období stabilních nerovnos...

Stránky